جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

کانون پرورش فکری را تعطیل نکنید | آواز مرغک آن، فریاد شادمانی

  • کد خبر: ۱۲۵۴۴۶
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
کانون پرورش فکری را تعطیل نکنید | آواز مرغک آن، فریاد شادمانی
حمید مداحی - فعال رسانه

اوائل دهه هفتاد به‌واسطه کودکی پای ثابت پارک کودک سه راه کاشانی بودم؛ از صبح که بیدار می‌شدم با خواهر بزرگترم می‌رفتیم آن‌جا. من مشغول شیطنت و بازی‌های کودکانه و آویزان‌شدن از تاب و سرسره ها می‌شدم و خواهرم به کانون پرورش فکری می‌رفت و مدت بازی من را آن‌جا سر می‌کرد.

ساختمان کانون با آن نرده‌های سبز رنگ، درست مشرف به محوطه وسایل بازی پارک بود، چند باری به‌بهانه پیدا کردن خواهرم به کانون سرک کشیده بودم. فضایی پر از قفسه با کتاب های رنگارنگ.

کمی که بزرگتر شدم و خواندن و نوشتن یاد گرفتم، کم‌کم پایم به کانون باز شد، طوری که دیگر وسایل بازی پارک همه دنیای کودکانه من نبود و کتاب‌ داستان و برنامه‌های کانون جای آن‌ها را گرفت؛ سفالگری، قصه‌نویسی، داستان‌خوانی جمعی، اردو و کلاس‌های سرود و روزنامه دیواری بخش بزرگی از زندگی کودکانه من بود. هنوز هم اگر زیر و روی خانه پدری را بگردم، می‌توانم کتاب داستان‌های دست‌نویس آن دوران و سفال‌های کج‌و‌کوله‌ای که آن‌زمان ساختم را پیدا کنم.

این‌قدر پای ثابت کانون بودم که خانم خائفی(مربی کانون) به من مسئولیت ثبت تاریخ روی کارت‌ کتاب‌ها را داده بود تا حداقل باری از دوش تعداد محدود مربیان کانون برداشته شود. این اعطای مسئولیت برای من حکم وظیفه‌ای بزرگ و جذاب را داشت که مدت‌ها به آن افتخار می‌کردم.

خاطرم هست حدود سال ۷۴ بود که در مسابقه روزنامه دیواری کانون با سه چهار نفر از هم‌کانونی‌ها شرکت کردیم و روزنامه دیواری ما با موضوع آلودگی هوا رتبه برتر کشوری را گرفت. روز دریافت جایزه -که نمی‌دانم کدام مقام مسئول آمده بود- برنامه اجرای سرود هم داشتیم:

در جای جای ایران، هرجا قدم گذاری
یک خانه است که آن را بسیار دوست داری

این خانه، خانه ماست، کانون مهربانی
آواز مرغک آن، فریاد شادمانی

شعر خدا در اینجا آواز کودکان است
ایمان نوجوانان سرفصل داستان است

کانون پرورش در جمهوری اسلامی
یک خانه امید است، بر خانه‌مان سلامی

شروع علاقه من به کار رسانه از همین نقطه و در سن ۹ سالگی بود و در دوران دبیرستان و دانشگاه تکمیل شد.

حالا بعد از گذشت بیست‌و‌چندسال از آن‌روزها و در‌حالی‌که چند روز پیش در خیالات خودم، منتظر بودم تا دخترم به سن مدرسه برسد و او را در کانون ثبت نام کنم، خبر احتمال تعطیلی این خانه امید را شنیدم. شاید این روزهای کانون به رونقش در دهه هفتاد نباشد، اما از دست دادن مکانی فرهنگی برای کودکان جای تاسف فراوان دارد.

آقایان مسئول کشور صدها و شاید هزاران پروژه ضررده در این کشور وجود دارد لطفا بی‌خیال نگرانی برای ضرردهی این نهاد فرهنگی کشور شوید و بگذارید این اندک روزنه امید کودکان این سرزمین باقی بماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->